Hatha Yoga

Hatha Yoga voor Volwassenen

Het doel van yoga is evenwicht en balans in je leven te brengen, waardoor je je lichamelijk en geestelijk vitaal voelt.
 Je kunt yoga zien als een manier om lichter in het leven te staan, waardoor je beter in staat bent om evenwicht te vinden en in balans te komen. De oefeningen helpen je hierbij.

Er bestaan vele varianten in yoga. Bij In Mind & Body doen we o.a. aan Hatha yoga. Bij Hatha yoga doe je fysieke oefeningen in combinatie met ademhalingstechnieken, die erop gericht zijn geest en lichaam te leren beheersen. De uiterlijke en innerlijke beweging zijn in harmonie met elkaar en geheel prestatieloos. Voor wie wil is er na afloop van de lessen de mogelijkheid om met een kop thee na te praten.

Hatha Yoga voor Tieners

Een periode van je leven waarin het lichaam ook veel van je vraagt, drukte van school en in je lijf gebeurt er ook van alles. Een mooie en leuke manier om met het volwassen lijf in wording, wat meer rust te gunnen en beter bij je zelf te kunnen blijven. De lessen zijn zowel voor jongens als meisjes toegankelijk.
Beweging en ontspanning wisselen elkaar af, met name eigen lichaamsbesef maakt bewustwording, wat maakt dat tieners meer solide in hun schoenen staan. 

Hatha Yoga voor Kids

Voor kinderen worden de lessen speelser aangeboden, met verschillende materialen of speelse methodieken en waar vooral plezier, ontdekken en bewegen binnen eigen grenzen, kennen en kunnen voorop staan. In het jaar lopen we ook de seizoen van het jaar af en de feestelijke activiteiten die daar bij horen.
Belangrijk is dat kinderen weer meer vertrouwen in hun lichaam kunnen krijgen en vandaar uit zichzelf kunnen bewegen in onze maatschappij. 

Kinderen die al 10 jaar of ouder zijn kunnen instromen in de yogales voor tieners.

Power Yoga

Ashtanga vinyasa yoga, ook wel vinyasa yoga, is een soort yoga die raakvlakken heeft met hatha yoga en die voornamelijk bestaat uit yoga series. Het woord Power geeft het al aan, dit is een steviger, actieve vorm van Yoga.
Het verschil met de hatha yoga, is dat hatha yoga meer statische houdingen (asana’s) gebruikt. Power yoga verbind asana’s aan elkaar zodat er een meer vloeiende vorm ontstaat.

Meditatie en Mindfulness

Mindfulness is een manier om eerlijk te kijken naar je gevoelens, ook als ze onaangenaam zijn. Met meditatieve aandacht draag je zorg voor jezelf en je leven. Pijn en ontgoocheling horen er nu eenmaal bij. Als je dit ontkent, ontken je een deel van jezelf. Het voegt onbewust vaak meer pijn toe. In mindfulness ben je eerlijk voor jezelf en je ontdekt hoe je niet meer lijden moet toevoegen aan het lijden dat al deel uitmaakt van ons mens-zijn.

De basis van mindfulness is aandacht geven aan het nu. Er is dus niets mystieks. We geven aandacht een het enige moment dat we hebben, het huidige moment. Door deze aandacht te cultiveren, kunnen we een nieuwe dimensie ontdekken in wat er hier al is in ons leven, zoals het nu is. We komen thuis in het leven zelf met aandacht, waardering en kracht, ook als het moeilijk loopt.<1>

<1> uit Mindfulness werkboek van David Dewulf

Meditatie is een methode om met je volledige aandacht aanwezig te zijn in het moment. Het is een bijzondere mix van inspanning en ontspanning tegelijk.

Op school leer je rekenen, lezen etc. maar er wordt weinig tot geen aandacht besteed aan het leren ontspannen. Terwijl we dat in deze hectische tijd waarin veel informatie op ons afkomt juist kunnen gebruiken. Onze hersenen krijgen dagelijks een enorme stroom informatie te werken. Je aandacht erbij houden valt dan niet mee. Je geest is continue verveeld en gaat op zoek naar afleiding. Gelukkig is het leren focussen te trainen. De meeste mensen beginnen met mediteren om zich fit, gelukkiger en energieker te voelen.

Wetenschappelijke onderzoek heeft bewezen dat meditatie positieve effecten heeft op lichaam en geest. Wil je rust in je hoofd, je energieker, fitter en gelukkiger voelen en wil je op een praktische en no-nonsense manier ervaren wat meditatie is, kom dan naar onze meditatie sessies.

De diepe ontspanning die geregelde meditatie met zich meebrengt heeft vele voordelen. Door je aandacht naar binnen te richten wordt het denken in je hoofd rustiger. Je maakt contact met innerlijke wereld en leert jezelf beter kennen. Tijdens het mediteren wordt je ademhaling rustiger en neemt de productie van de stresshormonen zoals adrenaline af. Het immuunsysteem wordt hierdoor versterkt.

Meditatie biedt zowel op fysiek, mentaal, emotioneel gebied voordelen. Enkele wetenschappelijke bewezen voordelen van meditatie zijn:

Fysieke voordelen
• Verlaging hartslag waardoor de doorbloeding verbetert
• Toename van energie
• Immuunsysteem wordt versterkt
• Beter kunnen ontspannen
• Mentale voordelen

Toename concentratievermogen
• Toename creatief denken
• Minder piekeren
• Beter kunnen focussen
• Emotionele voordelen

Angsten en stressgevoelens nemen af
• Verhoogt gevoelens van tevredenheid
• Toename van zelfvertrouwen
• Innerlijke rust