Hatha Yoga

Hatha Yoga voor Volwassenen

Het doel van yoga is evenwicht en balans in je leven te brengen, waardoor je je lichamelijk en geestelijk vitaal voelt.
 Je kunt yoga zien als een manier om lichter in het leven te staan, waardoor je beter in staat bent om evenwicht te vinden en in balans te komen. De oefeningen helpen je hierbij.

Er bestaan vele varianten in yoga. Bij In Mind & Body doen we o.a. aan Hatha yoga. Bij Hatha yoga doe je fysieke oefeningen in combinatie met ademhalingstechnieken, die erop gericht zijn geest en lichaam te leren beheersen. De uiterlijke en innerlijke beweging zijn in harmonie met elkaar en geheel prestatieloos. Voor wie wil is er na afloop van de lessen de mogelijkheid om met een kop thee na te praten.

Hatha Yoga voor Tieners

Een periode van je leven waarin het lichaam ook veel van je vraagt, drukte van school en in je lijf gebeurt er ook van alles. Een mooie en leuke manier om met het volwassen lijf in wording, wat meer rust te gunnen en beter bij je zelf te kunnen blijven. De lessen zijn zowel voor jongens als meiden toegankelijk.
Beweging en ontspanning wisselen elkaar af, met name eigen lichaamsbesef maakt bewustwording, wat maakt dat tieners meer solide in hun schoenen staan.
De lessen worden afgewisseld met (stilte)oefeningen, bewustwording en heel mindful omgaan met alles wat er op dat moment langskomt en voorbij gaat.

Hatha Yoga voor Kids

Kinderyoga vanaf groep 3 :
Voor kinderen worden de lessen speelser aangeboden, met verschillende materialen of speelse methodieken en waar vooral plezier, ontdekken en bewegen binnen eigen grenzen, kennen en kunnen voorop staan. In het jaar lopen we ook de 

seizoen van het jaar af en de feestelijke activiteiten die daar bij horen.Plezier staat voorop.
Belangrijk is dat kinderen weer meer vertrouwen in hun lichaam kunnen krijgen en vandaar uit zichzelf kunnen bewegen in onze maatschappij.
En dat er naast alle aangeboden prikkels in het dagelijkse bestaan ook rust momenten gecreëerd worden, waar focus en concentratie en eigen lichaamsbesef in de lessen worden meegenomen.

Op woensdag middag van 12.45-13.45h – waarvan 12.45-13h gezamenlijk hun eigen meegenomen lunch gegeten kan worden in onze zit ruimte waarna de met de Yogales wordt gestart.

Kinderen vanaf groep 8 kunnen eventueel ook instromen in de yogales voor tieners.

Docent

Hans Rijnberg
Hans Rijnberg
Hatha Yoga Volwassenen woensdagavond
Marion Bertels
Marion Bertels
Docent Hatha Yoga

Power Yoga

Ashtanga vinyasa yoga, ook wel vinyasa yoga, is een soort yoga die raakvlakken heeft met hatha yoga en die voornamelijk bestaat uit yoga series. Het woord Power geeft het al aan, dit is een steviger, actieve vorm van Yoga.
Het verschil met de hatha yoga, is dat hatha yoga meer statische houdingen (asana’s) gebruikt. Power yoga verbind asana’s aan elkaar zodat er een meer vloeiende vorm ontstaat.

Yin Yoga

Een zachte vorm van Yoga,naast de Hatha yoga.
Bij Yin Yoga hoef je niet iets actiefs te doen om in de houding te komen. Juist door niets te doen, gebeurt er wat. Door je helemaal aan de houding over te geven, de zwaartekracht haar werk te laten doen, zal je voelen dat er ruimte ontstaat. Letterlijk en figuurlijk
Yin Yoga richt zich op het creëren van ruimte in je bindweefsel en je gewrichten. Door een houding lang aan te houden (en niet te bewegen zoals bij actievere vormen van Yoga) bereik je het stugge bindweefsel.
En zorgt er tevens voor balans van loslaten en ontspannen. Je lichaam en geest kunnen hierdoor weer herstellen en opladen.
Bij alle yin-houdingen worden bepaalde meridianen gestimuleerd door middel van stretch of druk, waardoor je de doorstroming van Chi stimuleert. Een goede doorstroming van Chi is volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde de basis van een goede lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Docent

Martine van Holderbeke
Martine van Holderbeke
Docent Yin Yoga vrijdag
Ninouk Kaptein
Ninouk Kaptein
Docent Yin Yoga maandag

Zwangerschapsyoga

Met zwangerschapsyoga ben je niet alleen goed voorbereid op de bevalling, maar kom je ook nog eens ontspannen je zwangerschap door.
Bij yoga wordt bij elke lichaamshouding en beweging veel aandacht besteed aan ademhaling en ontspanning en dat komt mooi uit bij je bevalling.

Zwangerschapsyoga is een prima manier om te leren te ontspannen tijdens de zwangerschap, maar tevens ook een prettige manier om je voor te bereiden op wat er tijdens de bevalling staat te wachten.

In de reeks van 10 lessen wordt behandeld:Ademhaling-Houding-Ontspanning- gericht op de zwangerschap en de bevalling,
Partner tips en tips na de bevalling

Deze zijn ook in de hand-out na te lezen.

Ademhaling:
Door de oefeningen raak je vertrouwd met je eigen ademhaling en leer je verschillende ademhalingstechnieken. ook leer je hoe je je adem onder controle kunt houden tijdens het opvangen van de weeën.

Ontspanning:
De oefeningen leren je te voelen waar je spanning vast houdt en hoe je die kunt loslaten: handig tijdens het opvangen van weeën.
Hoe meer ontspanning, des te beter je tijdens de bevalling kunt omgaan met de pijn.

Houding:
Door de oefeningen die voorbij komen in de lessen, zal je meer bewust zijn van je houding in de zwangerschap en de verschillende houdingen die aan bod komen voor tijdens je bevalling en het opvangen van de weeën.

De lessen volgen kan vanaf circa 20 weken.
De zwangerschaps yoga bestaat uit een reeks van 10 lessen op woensdag ochtend van 9-10h én woensdag avond 19.15-20.15h. Voor de exacte data van de reeksen, zie nieuwbericht.
De reeks werkt d.m.v. een kaart voor €75.
Dit is inclusief het gratis volgen van Mindfulness/Meditatie tijdens de reeks , op vrijdag ochtend 10.30-11.30h

Een gratis welkom geschenk en de hand-out wordt digitaal verstuurd na betaling en het volgen van de 1e les.

Bij vragen, aanmelden of de wens voor meer informatie, mail ons!
We proberen z.s.m. mogelijk contact met je op te nemen !

Meditatie en Mindfulness

Mindfulness is een manier om eerlijk te kijken naar je gevoelens, ook als ze onaangenaam zijn. Met meditatieve aandacht draag je zorg voor jezelf en je leven. Pijn en ontgoocheling horen er nu eenmaal bij. Als je dit ontkent, ontken je een deel van jezelf. Het voegt onbewust vaak meer pijn toe. In mindfulness ben je eerlijk voor jezelf en je ontdekt hoe je niet meer lijden moet toevoegen aan het lijden dat al deel uitmaakt van ons mens-zijn.

De basis van mindfulness is aandacht geven aan het nu. Er is dus niets mystieks. We geven aandacht een het enige moment dat we hebben, het huidige moment. Door deze aandacht te cultiveren, kunnen we een nieuwe dimensie ontdekken in wat er hier al is in ons leven, zoals het nu is. We komen thuis in het leven zelf met aandacht, waardering en kracht, ook als het moeilijk loopt.<1>

<1> uit Mindfulness werkboek van David Dewulf

Meditatie is een manier om met je volledige aandacht aanwezig te zijn in het NU.

Op school leer van alles , maar helaas weinig om te leren ontspannen. In deze hectische tijd komt er veel informatie op ons af. Onze hersenen krijgen dagelijks veel informatie te werken. Je aandacht erbij houden valt dan niet mee. Je geest is continue verveeld en gaat op zoek naar afleiding. Gelukkig is het leren focussen te trainen. De meeste mensen beginnen met mediteren om zich fit, gelukkiger en energieker te voelen.

Wetenschappelijke onderzoek heeft bewezen dat meditatie positieve effecten heeft op lichaam en geest. Wil je rust in je hoofd, je energieker, fitter en gelukkiger voelen en wil je op een praktische en leuke en fijne manier ervaren wat meditatie is, kom gerust een proeflles volgen

De diepe ontspanning die ontstaat na geregeld te mediteren, heeft voordelen. Door je aandacht naar binnen te richten wordt het denken in je hoofd rustiger. Je maakt contact met innerlijke wereld en leert jezelf beter kennen. Tijdens het mediteren wordt je ademhaling rustiger en neemt de productie van de stresshormonen zoals adrenaline af. Het immuunsysteem wordt hierdoor versterkt.

Meditatie biedt zowel op fysiek, mentaal, emotioneel gebied voordelen,wetenschappelijk bewezen:

Fysieke voordelen
• Verlaging hartslag waardoor de doorbloeding verbetert
• Toename van energie
• Immuunsysteem wordt versterkt
• Beter kunnen ontspannen
• Mentale voordelen

Toename concentratievermogen
• Toename creatief denken
• Minder piekeren
• Beter kunnen focussen
• Emotionele voordelen

Angsten en stressgevoelens nemen af
• Verhoogt gevoelens van tevredenheid
• Toename van zelfvertrouwen
• Innerlijke rust